ریخته گری چدن

خدمات ریخته گری

امروزقصد ایجاد یه صفحه برای خدمات ریخته ­گری چدن ها دارم که به صورت تخصصی تر روی این خانواده از مواد تمرکز کنم. که به عنوان راهنما در اختیار صنعتگران و علاقهمندان این حوزه قرار بگیره. مشوق این کار هم راه اندازی کارگاه مستقل ریخته گری چدنمون در بابل بود.

روند ریخته گری چدن دقیقا مشابه همون روندی هست که در صفحه ریخته گری توضیح دادم و اینجا سعی می کنم بیشتر به دسته بندی انواع چدن ها و کاربرد اونها بپردازم.

وقتی اسم چدن میاد یاد چی می افتید؟

جواب خود من قابلمه چدنی هست اون هم بخاطر تبلیغات رسانه در استفاده از ظروف چدنی هست که البته گرانقیمت هم هستند. الان می تونم بگم  با توجه به ویژگی های فیزیکی چدنها بهترین متریال به عنوان قابلمه و استیک پزها هستند.

خیلی برام جالبه که یه سوره در قرآن به نام حدید وجود داره و یکی از معانی آن هم آهن است. برام جالب شد که روی این موضوع یه سرچی داشته باشم و اطلاعات جالبی دیدم که برای شما هم آوردم و  همچنین برای اطلاعات بیشتر در این مورد اینجا را کلیک کنید.

خلاصه این که کلمه حدید به معنی آهن به حروف ابجد برابر ۲۶ است که مساوی است با عدد اتمی آهن در جدول مندلیف. سوره حدید هم سوره ۵۷ام در قرآن است و جالب اینکه عدد جرمی آهن هم ۵۷ است.

قصد داشتم که دسته بندی  و کاربرد چدنها یا همان Cast Iron  را بیارم وقتی یه سرچ ساده زدم. دیدم ویکی پدیا فارسی اطلاعات خوبی در مورد دسته بندی چدن ها داره و بخاطر این که از تکرار جلوگیری کنم.  در این مورد شما را به اون صفحه ارجاع میدم. کاربرد چدن ها به قابلمه و ظروف چدنی محدود نمیشه و بر اساس خواص مکانیکی و فیزیکی  که دارند؛ طیف وسیعی از کاربردها را شامل می شوند که در این صفحه به اون ها خواهیم پرداخت.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.