Inventor

محتوی و هدف دوره:

اتودسک اینونتور( Autodesk Inventor ) یک نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه است که توسط شرکت اتودسک ارائه شده‌است.

توانایی این نرم‌افزار باعث شد که در سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ پرفروشترین نرم‌افزار مدلینگ در جهان نام بگیرد و از نرم‌افزارهای معروف دیگر در این زمینه پیشی گیرد.

شاید یکی از بارزترین مشخصه‌هایی که بتوان نرم افراز Autodesk Inventor  را به عنوان یکی از بهترین نرم افرازهای مهندسی مکانیک برشمرد، محیط طراحی مهندسی خاصی می‌باشد که جهت طراحی سایر قطعات یک ماشین، از جمله چرخنده‌ها (ساده، مارپیچ، مخروطی)، سیستم‌های انتقال قدرت (تسمه تایم،تسمه vشکل، چرخ زنجیر)، قطعات اتصالی (شامل انواع خارها،گوه‌ها، پین‌ها،اشپیل،هزار خاری‌ها، انواع پیچ مهره)، فنرها (فشاری، کششی، بشقابی و سنجاقی)، انواع بادامک و بیش از ۳۰۰ مدل یاتاقان که هر یک در اندازه‌های متفاوتی وجود دارد، قابل طراحی می‌باشند. در این دوره داوطلب با یادگیری طراحی مدل و شبیه سازی ان می تواند هر نوع مدل سازی را با هندسه های پیچیده به راحتی انجام دهد.

دوره آموزشی Inventor

سرفصل های دوره آموزشی Autodesk Inventor

فصل اول: مقدمه

    • سرفصل های دوره آموزشی
    • تمرین ها و طرح های دوره آموزشی
    • بازار کار و مهارت ها
    • توضیحات مربوط به فایل های ارسالی

 فصل دوم: معرفی نرم افزار اتودسک اینونتور

    • معرفی نرم افزار
    • آشنایی با محیط Sketch2D , Sketch3D
    • آشنایی با محیط Part
    • آشنایی با محیط Assembly
    • آشنایی با محیط Presentation
    • آشنایی با محیط Sheet metal
    • آشنایی با محیط Drawing

فصل سوم: آشنایی با محیط نرم افزار اتودسک اینونتور

    • نکات مربوط به نصب نرم افزار Autodesk Inventor
    • تنظیمات مربوط به واحدهای استاندارد
    • ذخیره و فراخوانی فایل ها
    • آشنایی با درخت طراحی
    • آشنایی با نوارهای ابزار و منوهای مختلف
    • انواع نماهای دید
    • تنظیمات مربوط به ظاهر
    • تنظیمات مربوط به جنس، جرم، حجم و …

فصل چهارم: آشنایی با محیط ترسیم دوبعدی

    • نوار ابزار های محیط
    • Sketch2D , Sketch3D
    • توضیحات مربوط به انتخاب صفحه
    • ترسیم خطوط
    • اندازه گذاری
    • ترسیم دایره و آرک
    • ترسیم چند ضلعی
    • ترسیم منحنی
    • ترسیم بیضی
    • نوشتن متن
    • گرد کردن با Fillet
    • پخ زدن با Chamfer
    • آشنایی با قید ها
    • افقی و عمودی کردن خط با قید Horizontal و Vertical
    • قید توازی Parallel، تعامد Perpendicular و همراستایی Collinear
    • قید هم محوری دو دایره Concentric، مماس کردن Tangent و هم مرکز Constraint
    • قید اتصال Merge، برخورد Coincident و تثبیت Fix
    • قید نقطه وسط ترسیم Midpoint و تقارن Symmetry
    • ابزار برش ترسیم Trim
    • ابزار فاصله از ترسیم Offset
    • ابزار کپی و انتقال نسبت به یک محور Mirror
    • ابزار کپی الگو به صورت خطی Linear Pattern و دایره ای Circular Pattern
    • مفهوم معینی Fully Defined، نامعینی Under Defined، بیش معینی Over Defined
    • وارد کردن فایل اتوکد به محیط Sketch نرم افزار

پروژه های فصل

    • طراحی قطعه مربوط به سوکت
    • طراحی دو بعدی مقطع قطعات اکسترود
    • طراحی لیبل ON & OFF
    • وارد کردن فایل اتوکد به sketch نرم افزار اینونتور

فصل پنجم: رسم سه بعدی در محیط Part

    • چطور طراحی سه بعدی را شروع کنیم
    • آشنایی با ساخت صفحات plane و محورها Axis
    • معرفی دستور Extrude, Revolve, Sweep, Loft, Coil
    • آشنایی با مفاهیم Blind, Through All, Up to next
    • آشنایی با دستور Cut Extrude, Cut Revolve, Sweep Cut
    • معرفی دستور الگو Rectangular Pattern, Circular Pattern, Sketch Driven, Mirror در محیط پارت
    • معرفی دستور Hole و قلاویز
    • دستور برجسته نمودن حروف Emboss
    • معرفی دستور Thread
    • دستور Fillet, Chamfer, Shell, Rib
    • دستور کپی متقارن Mirror
    • دستور Draft برای مخروطی کردن
    • دستور Combine در اتصال دو قطعه به یکدیگر
    • آشنایی با گزینه Sculptجهت پر کردن حفره ها با اضلاع نا منظم
    • آشنایی با گزینه Patch جهت ایجاد سطوح روی حفره ها با اضلاع نا منظم
    • آشنایی با گزینه Drive جهت حذف یا انتخاب قطعات از اسمبلی و تبدیل اسمبلی به یک قطعه منسجم (بعد از آموزش محیط اسمبلی)

پروژه های فصل

    • طراحی نوعی پیچ خاص
    • طراحی قطعه جهت اتصال ارت چراغ
    • دستگیره سلکتور
    • قطعه مربوط به کابل گیر
    • حباب شیشه ای چراغ
    • فنر
    • هیت سینک چراغ
    • آچار آلن
    • گسکست درب باکس
    • قطعه بیرونی پلاگ
    • بدنه باکس

فصل ششم: تهیه نقشه در محیط Drawing

    • تهیه سه نما
    • اندازه گذاری
    • آشنایی با Section و Details در تهیه نقشه
    • معرفی ابزار Hole در محیط نقشه جهت ایجاد جدول برای سوراخ های تعداد زیاد
    • رسم و کامل کردن جدول نقشه کشی
    • تلرانس گذاری

فصل هفتم: مونتاژ در محیط Assembly

    • آشنایی با محیط مونتاژ
    • نحوه وارد نمودن قطعات
    • چرخش و حرکت قطعات
    • معرفی قیدهای مورد نیاز
    • آموزش دسترسی به کتابخانه قطعات استاندارد

پروژه های فصل

    • مونتاژ بخش داخلی سوکت
    • مونتاژ کابل گیر

فصل هشتم: ورق کاری در محیط Sheet metal

    • آشنایی با محیط ورق کاری
    • معرفی ابزار Fold جهت خم
    • معرفی ابزار Flange
    • معرفی ابزار Contour
    • معرفی ابزار Bend
    • آشنایی با گسترده نمودن قطعات خم

پروژه های فصل

    • طراحی ریل نصب قطعات الکترونیکی
    • بیس پلیت نصب قطعات الکترونیکی
    • بیس پلیت کلید
    • پایه پروژکتور
    • پایه نصب چراغ
    • لولای درب باکس

فصل هشتم: باز کردن قطعات مونتاژ شده در محیط Presentation

    • نحوه وارد کردن محصول مونتاژ شده
    • معرفی گزینه Tweak component
    • نحوه استفاده از بخش فیلمبرداری

پروژه های فصل

    • دمونتاژ قطعات مونتاژ شده از فصل قبل

پروژه های فصل

    • تهیه نقشه قطعه از مثال محیط پارت
    • تهیه نقشه مربوط به قطعات sheet metal
    • تهیه نقشه مربوط به محصولات مونتاژ شده
    • تهیه نقشه مربوط به محصولات دمونتاژ شده

فصل نهم: کاربردهای تکنیکی نرم افزار اینونتور

      • محاسبه حجم داخلی قطعات پیچیده

<amp-iframe width=”640″ height=”360″ sandbox=”allow-scripts allow-same-origin” layout=”responsive” frameborder=”0″ src=”https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/pGs2l/vt/frame?isamp”></amp-iframe>

مخاطبین دوره:

این دوره می تواند برای کلیه دانشجویان فنی مهندسی در زیر شاخه های رشته مکانیک، نفت، طراحی خودرو، طراحی صنعتی و رشته مهندسی صنایع و رشته مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک …… هم چنین افراد شاغل در شرکت هایی که در حوزه تولید قطعات خودرو و طراحی قطعات ،ابزار و ماشین آلات فعال هستند بسیار مفید باشد.